RSS

Pemahat gunung

Aku teringat satu sajak yg dibuat lagu masa aku masuk PLKN dulu. Group aku kene present sajak ni dlm bentuk nyanyian, so fasilitator yg bg tajuk sajak ni. Sajak yg tidak diketahui pengarangnya ini byk tnggalkan kesan mendalam puitis yg bila aku renung balik ia adalh berkaitan dlm hidup seseorang manusia tu sendiri

*****************************************


Di sini sebuah gunung pejal
Seorang pemahat pintar
Tahu tari tukul dan alat
Ilmu jiwa pejal batu

Panas mersik
Lupa pada ketukan batu
Hujan terhenti
Tergoda pada king-king batu
Semangat jangan luntur

Gunung pejal rata ditapaknya
Berdiri seorang jeneral
Menyanyi memandang barisan gunung
Sujud dan tertawan


ps: mungkin aku tak pandai nk tafsir,bg aku pemahat itu diri kita yg dulu, bersusah payah meratakan sebuah gunung (masa depan) dan jeneral itu adalah kita yg di masa depan yg berjaya membentuk masa depan atas usaha yg dilakukan semasa jadi pemahat dulu. sekian :)




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 no comments :):

Post a Comment