RSS

aku sudah dewasa?

Malam semalam call mak (sebab dah boring mengadap falsafah ilmu). Sebelum ni perkara biasa yang kami borak-borak mak-anak yang biasa2 je la. Takde la pasal hati perasaan bab cinta-cinta ni (sebab mak aku takkan tau dan aku pun tak nak bagi tau hehe). Biasa je, pasal pelajaran, kawan-kawan, pasal Qullip, pasal katering..

Tapi malam tadi tak taulah kenapa, tiba-tiba rasa syahdu (cehh bajet ayat power) bila cakap dengan mak aku. Mak aku ada sentuh pasal pelajaran, pasal kawan-kawan, falsafah kehidupan (jgn tak tau mak aku boleh cakap pasal semua bende), pasal hidup dan keluarga. Mak aku selalu repeat yang dia suka bila dapat bagi kawan-kawan aku makan, hiburan. Bagi mak, ini adalah satu sedekah yang mana nanti akan memurahkan keluarga rezeki kami. Memang aku tak nafikan betul apa yang dia cakap. Walaupun dia keluar duit untuk belanja orang-orang yang menuntut ilmu ni, tapi akhirnya Allah kurniakan rezeki kat dia. Suka betul dia cerita pasal tempahan katering yang berlambak-lambak dan show dia hehe.

Bila dia cakap camni, aku rasa sayu pulak. Baru aku sedar susahnya mak-abah cari duit untuk bagi aku belajar. Mak cakap, duit boleh cari, kalau susah atau apa-apa, mintak je duit kat dia. Asal yang penting pelajaran aku tu. Mak aku sangat gembira bila dapat tau aku salah sorang pointer tertinggi dalam kelas, (si mamat ni bgtau =.='') mestilah dia bangga walaupun hanya Allah yang tau bebanan yang terpaksa aku tempuh..

Tanpa mak-abah aku tak mungkin dapat lalui semua ini. Tak dapat bayangkan macam mana kalau mak dgn abah dah takde lagi dalam dunia, mesti aku hilang arah. Walaupun aku mungkin sudah dewasa umur 20, tapi bagi mereka aku masih kanak-kanak lagi. Yang tak tau berdikari lagi (memang pun) yang sentiasa bertaut di lengan mereka. Aku mengaku memang aku seorang yang degil, kuat melawan, tapi hakikatnya aku bukan siapa-siapa tanpa mereka.

Mak selalu pesan doakan dia sihat supaya dapat bekerja buat bisnes katering ni. Dia buat kerja yang dia sendiri enjoy, walaupun umur dia dah 54. Bila letak phone dan fikir balik betapa beruntungnya aku ada mak macam dia, yang pastikan segala keperluan famili cukup. Ada kawan-kawan aku yang mak mereka hidup susah, ada yang sakit, sampaikan anak sendiri tak ada duit, buat aku sedar beruntungnya aku..

Walaupun mungkin aku tak ada lagi someone special, tak macam kawan-kawan lain yang berbahagia dgn pasangan masing-masing, tapi mereka tak ada mak macam mak aku, satu benda yang sepatutnya aku harus bersyukur, Allah maha ADIL! Ada kalanya kita tak sedar yang baik hanya depan mata, tapi nak juga kerja benda yang tak pasti. Cinta...biarkanlah aku sendirian. Kau datanglah lepas aku graduate k...shoo shoo..

Nak laki baik, nak laki baik lagi, nak laki yg memahami, nak laki sporting, nak laki yang selalu bagi telinga kat aku (so boleh bebel nonstop) nak laki kaya(?) nak laki yang sempurna di mata aku walaupun dia tak sempurna depan mata orang lain dan yang penting mak abah aku berkenan...hehe family arrange?? NO NO NEVER NEVER!! (astaga,nanti jadi kang baru tau =.='')

Kelakar la pulak bila aku dah mula berfikir macam ni. Apakah aku sudah dewasa dan kenal erti kehidupan?? Realitinya masih jauh lagi, adakah aku akan jadi seorang anak seperti yang diinginkan mak dan abah?


ps: pugut >.<''

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 no comments :):

Post a Comment