RSS

sekadar menginsafi diri sendiri

Ringtone: tutt..tutt...


Aku: Hello..
Mak: Hello adik, buat ape?
Aku: study sikit, penat la hari ni kelas smpai pkul 6ptg
Mak: Oo..Mak kat rumah kawan mak ni, ade hal bisnes
Aku: Oo..tak tengok bola ke?? Abah buat ape? Along?
Mak: Abah tengok cite Indiana Jones kat TV, along baru balik keja tido kat atas. Mak baru je abis katering tadi kat syarikat safura 3 hari turut2. Banyak la jugak dapat. Mak beli barang-barang lagi.

Aku: Oo..oklah cmtu. Mak, JPA tak masuk lagi.. (harap2x dpt bantuan ehsan la kunon hahaha)

Mak: Tak pelah, tunggu je. Kalau xde duit bagitau la..Kawan along tadi datang, kesian dik, kawan along tu baru je start keja, orang susah. Along cerita kat mak dia pergi keja makan 2 biji kuih dgn segelas air pastu pegi kerja sampai la pukul 6ptg. Pastu bila sakit, jumpa doktor, doktor pun cakap nape tak makan?? dia cakap "tak de duit". Sedih mak dengar..

Aku: (Dlm hati; Astagfirullah...beruntungnya aku...)

Mak: Mak kesian dengan dia, bila dia datang umah, mak bagi dia RM100 buat belanja makan, tak sampai hati nak tengok dia mcm tu.

Aku: (Dlm hati: Allah...)

*
*
*
*
*
*
Aku: nak cakap dengan abah jap...
Mak: Jap2..


Abah: Slm adik buat ape??
Aku: tengah study..abah duit JPA tak masuk lg..umk punye psl (dengan harapan nak bantuan wang ehsan hehe)

Abah: Tak pe, duit yang abah bagi tu dah abis ke?
Aku: Belum, tak ambik pon lagi
Abah: Adik, kalau xde duit cakap tau, tak payah risau2 pasal duit. Dok sane belajar je. Tak de duit bagitau abah. InsyaAllah akhir bulan 1 ni abah dgn mak datang kelantan tangok adik..

Aku: Hmm..ok2 nanti adik bayar balik kat abah tau. bgtau nanti adik dah kaya, adik bayarla kat abah balik.hehehe. adik nak simpan RM500 untuk ambil driving lisence nnti short sem (dlm hati: JPA..cepatla masuk..)

Abah: boleh2..

Aku: Abah, Qullip buat ape??


*
*
*
*
*
*

Letak je hp, tetibe aku nangis teresak-esak sangat. Bila aku ingat balik cerita mak aku tadi, terus aku insaf diri sendiri. Beruntung aku dapat mak abah macam ni, yang tak nak tengok anak susah sampai tak makan. Bayangkanlah betapa kesiannya kwn abg aku tu, kalau aku berada kat tempat dia mcm ne? bolehkah aku survive?


Ya Allah, berkatilah ibu bapaku kerana tolong seorang insan yang serba kekurangan. Murahkan rezeki mereka, kurniakan syurga buat mereka..


Mak, seorang wanita yang berjiwa keibuan, walaupun bukan anak dia pun dia tolong..nape aku suka melawan mak? kenapa aku selalu sakitkan hati mak yang melahirkan dan membesarkan? nape aku degil sangat? nape aku tak boleh jadi anak solehah macam anak orang lain? berapa persen aku sanggup berkorban demi mak berbanding mak yg berkorban demi aku? kenapa hati aku keras dan tak sebulu dgn dia? adakah aku anak derhaka?



T.T




Baru sedar yang selama ni aku memang buta perasaan dgn darah daging sendiri.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 no comments :):

Post a Comment