RSS

.:seikhlas hati:.

Today, 19th January 2010


I was assigned to take donation around Pengkalan Chepa area for our trip to elephant sanctuary, Kuala Gandah. There were 6 of us. Me, Mira, Farah, Que, Yanti, Ain. I was the head of our group.
After Zohor, we started to walk around shops in UMK. i was hesitate at first because i never actually asking people for money (except my parents). this was my first.

sebelum ni, aku selalu tgk org mintak donation. mcm2 kes aku nmpak. minta derma untuk bangunkan masjid, untuk anak2 yatim dan mcm2 lagi. sebenarnya, kalau org dtg mintak kt aku, i simply look away or menyorok belakang abah..hehehehehe. not because i dont want to donate tp kalau aku donate aku takut mcm sikit sgt (rm2 sikit ke??-sebab aku ni bukannye berduit pon..hahaha)..mesti dorang expecting more kan?? tp bagi jugak sebab mereka x tetapkan jumlah berapa nk derma..and now, aku sendiri rasa mcm mana susahnya nk convince kan org supaya menderma kt kita..

ciri-ciri seorang peminta derma yg bijak meyakinkan orang
  1. Penampilan yg bersih, ceria
  2. Penyampaian yg menarik, informative, suara yg sedap "audible"
  3. Senyum semasa meminta derma
  4. Ucapan terima kasih walaupon x dpt derma
  5. Berani menebalkan muka...ni yg penting :)
  6. Lembut dan tidak memaksa
ciri-ciri ni aku rase sgt diperlukan untuk menjadi seorang penderma yg bagus. I learnt this trough my experience hari ni! hahahaha..

our first donor was pak cik kt kedai photostat depan umk..mula2 segan nk approch pak cik ni sbb dia busy angkat barang..pastu aku dgn que beranikan diri tegur pakcik tu.que yg mula2 introduce kan diri ckp 3 benda ni

vet student umk
nak pegi kuala gandah
derma untuk gajah (welfare)

Alhamdulillah, pakcik tu hulur RM10. lepas tu, kami sgt berkobar2 untuk minta derma disetiap kedai di pengkalan chepa ni. we walked in every shop asking for donation and alhamdulillah, the ppl reponse very well.ada yg bg byk, dan ada xbg langsung..tp xpelah sebab derma tu kan ikhlas?? walaupun kecewa sikit tp inilah pengalaman berharga dpt kami pelajari hari ni.. ^^

sepanjang perjalanan kutip derma ni, mcm2 ekspresi muka yg aku bole nmpak dan agak..ade orang yg memang sudi memberi, ade yang mcm teragak2 nk bagi tp bagi jugak sebab kami ramai dan ada yg muka memang xnak bagi..masa ni la aku rase betapa ragam org ni pelbagai2.
kita bole melihat keihklasan seseorang itu melalui riak wajah mereka. ikhlas yg aku maksudkan ialah ikhlas yg untuk menderma..dari raut wajah, senyuman dan gerak badan, aku tau bagaimana keihklasan mereka untuk membantu misi kami. ada juga ikhlas yg dibuat2, tp itu no comment, sebab kita xtau ape yg berada di dlm hati org itu kecuali Allah wst...kita hanya mampu meneka sahaja..sifat ikhlas ini merupakan sifat mahmudah, dan sgt disukai oleh Allah swt. derma yg ikhlas ialah derma yg diangkat pahala disisi Allah dan insyaAllah Dia akan memberikan rezeki yg murah kpd hambanya yg iklhas bersedekah..org yg bersedekah ini, hartanya tidak akan habis malah, sentiasa bertambah2..ada byk bukti yg aku saksikan betapa baiknya amalan bersedekah ni..malah pernah alaminya sendiri!! Ya Allah, jadikan aku seorang mukmin yg rajin bersedekah seikhlas hati di jalanMu Ya Allah dan berikan rezeki yg byk lagi halal kepada aku serta berikanlah kejayaan dlm hidupku ini.... AMIN...

aku rase sgt rendah diri bila kutip derma ni, malu pon ada jugak sebab selama ni aku x pernah nk meminta wang orng lain except my parents. pengalaman ni byk ajar aku rase grounded dgn apa yg aku ade..or other words bersyukur dgn hidup aku sendiri..masa meminta itu aku rase dorang memiliki lebih drpd ape yg aku ade w/pun aku tau aku mungkin lebih daripada mereka.maybe sebab mereka mempunyai kuasa untuk memberi derma drpd kami yg minta..sebab tu rase mcm tu kut..entah la..apa2 pun aku sukakan pengalaman berharga seperti ini, mengajar aku lebih berani (w/pun kena menebalkan muka) untuk menjayakan sesuatu di masa hadapan!!

lepas 1 petang wandering PC ni, kami dpt donation lebih kurang RM200..alhamulillah.. segala penat lelah kami berbalas jugak la..huhuhu dpt pahala la jugak tolong gajah2 ni..mereka makhluk HAIWAN yg perlu diberi perhatian!! hehehehe :)

TO ALL ELEPHANTS IN KUALA GANDAH, HERE i COME!!

THANKS FOR THE GIRLS YG JOIN AKU PETANG TU ♥
u guys r super COOL!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
salah satu impian sedekah aku ialah bersedekah di Tanah suci Mekah dan Madinah..Aku merupakan salah seorang manusia yg bertuah sebb dpt kesana..salah satu keajaiban yg aku dpt rasakan ialah apabila doa2 ku dimakbulkan. doa pertama semasa aku di sana adalah untuk menjadi seorng veterinar yg berjaya..dlm hati terdapat sikit keraguan.."boleh ke aku dpt kos vet ni???" terbukti 2 tahun lepas tu, aku diterima masuk UMK faculty of veterinary medicine..terima kasih Ya Allah!! :) jikalau aku diberikan peluang untuk ke sana lagi, insyaAllah..aku akan sujud syukur dihadapan rumahMu, bersedekah kpd fakir miskin disana..sesungguhnya syukur ku ini x terbilang dgn kata2, hanya kepadaMu saja tempat ku meluahkannya..skang ni kene focus dgn study!! because i have choose this road, and i have to go to my destination..i'll be there someday :)

org yg aku paling nk bersedekah ialah kanak-kanak dan yg handicapped..kesian..rase tenang hati bile mereka senyum ckp thank you lepas kita dah bersedekah..mereka xtaw pape, kecik2 kene pandai meminta..earn something for living..xpegi sekola,xtaw pape psl kehidupan yg penuh dgn mischieve..ntah la..labor child dimana2 sahaja..kecik2 kene keje 10 jam..nasib baik aku lahir kt Malaysia..my parents is the best gift that Allah ever gave me.. I LOVE YOU SO MUCH MA AND ABAH!!

How I wish to get this adorable child :)

Ps: Rasullullah pernah bersabda sesungguhnya sedekah yg paling baik ialah sedekahkan harta yang kita paling sayang....

ADAKAH KITA TERGOLONG DLM GOLONGAN ITU?

JADIKAN AKU ORG YG PEMURAH DIDUNIA DAN DI AKHIRAT YA ALLAH...









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 no comments :):

Post a Comment